Johannes 17 ©

Johannes 17 ©: Het Laatste Gebed van Jezus

Johannes 17 is het laatste gebed van Jezus voordat hij werd gearresteerd en gekruisigd. Het is een gebed dat hij uitspreekt voor zijn discipelen en voor alle gelovigen die in de toekomst zullen komen. Dit gebed is een van de meest uitgebreide gebeden in de Bijbel en heeft een diepgaande betekenis voor christenen over de hele wereld.

In dit artikel zullen we dieper ingaan op Johannes 17 en de betekenis ervan voor christenen. We zullen de belangrijkste thema’s in het gebed bespreken en hoe we deze kunnen toepassen op ons eigen leven. Ook zullen we de historische en theologische context van het gebed verkennen en hoe het past in de bredere boodschap van de Bijbel.

1. De Context van Johannes 17

Om het gebed van Jezus in Johannes 17 te begrijpen, moeten we de context begrijpen waarin het gebed werd uitgesproken. Het gebed vond plaats tijdens het Laatste Avondmaal, vlak voordat Jezus werd gearresteerd door de Romeinse autoriteiten. Jezus was zich bewust van wat er zou gebeuren en sprak dit gebed uit als een manier om zijn discipelen te bemoedigen en hen voor te bereiden op wat komen ging.

2. Jezus Bidt voor Zichzelf

Het eerste deel van Johannes 17 is een gebed van Jezus voor zichzelf. Hij vraagt aan God om zijn glorie te herstellen en om hem in staat te stellen zijn missie op aarde te voltooien. Jezus erkent dat zijn tijd op aarde ten einde loopt en dat hij terug zal keren naar zijn Vader in de hemel. Dit gebed toont de nederigheid en overgave van Jezus aan Gods wil.

3. Jezus Bidt voor Zijn Discipelen

Het grootste deel van Johannes 17 is een gebed van Jezus voor zijn discipelen. Hij bidt dat ze beschermd zullen worden tegen de boze en dat ze één zullen zijn, net zoals hij en de Vader één zijn. Jezus vraagt ook dat zijn discipelen vervuld zullen worden met vreugde en dat ze heilig zullen zijn, net zoals hij heilig is. Dit gebed toont de liefde en bezorgdheid van Jezus voor zijn volgelingen.

4. Jezus Bidt voor Alle Gelovigen

Het laatste deel van Johannes 17 is een gebed van Jezus voor alle gelovigen, zowel diegenen die op dat moment leefden als diegenen die in de toekomst zouden komen. Hij bidt dat ze allemaal één zullen zijn, net zoals hij en de Vader één zijn. Jezus vraagt ook dat de wereld zal geloven dat God hem heeft gezonden en dat de liefde van God in hen zal zijn. Dit gebed toont de universele betekenis van Jezus’ missie en zijn verlangen om alle mensen te redden.

5. Toepassing van Johannes 17

Hoe kunnen we de boodschap van Johannes 17 toepassen op ons eigen leven? Ten eerste kunnen we leren van Jezus’ voorbeeld van nederigheid en overgave aan Gods wil. We kunnen ons richten op het voltooien van onze eigen missie op aarde en ons laten leiden door Gods wil in ons leven.

Ten tweede kunnen we leren van Jezus’ liefde en bezorgdheid voor zijn discipelen. We kunnen ons inzetten voor gemeenschap en eenheid in onze eigen kerk en geloofsgemeenschap. We kunnen anderen ondersteunen en bemoedigen in hun geloof en ons inzetten voor het welzijn van anderen.

Ten derde kunnen we leren van Jezus’ verlangen om alle mensen te redden. We kunnen ons inzetten voor evangelisatie en het delen van het goede nieuws van Jezus Christus met anderen. We kunnen ons inzetten voor gerechtigheid en barmhartigheid in onze wereld en ons inzetten voor het welzijn van alle mensen.

FAQ’s

1. Wat is de betekenis van Johannes 17?

Johannes 17 is het laatste gebed van Jezus voordat hij werd gearresteerd en gekruisigd. Het gebed is een uitdrukking van Jezus’ liefde en bezorgdheid voor zijn discipelen en voor alle gelovigen die in de toekomst zullen komen.

2. Hoe past Johannes 17 in de bredere boodschap van de Bijbel?

Johannes 17 past in de bredere boodschap van de Bijbel door de nadruk te leggen op de liefde van God voor alle mensen en het verlangen van Jezus om alle mensen te redden. Het gebed benadrukt ook de eenheid en gemeenschap van gelovigen en het belang van nederigheid en overgave aan Gods wil.

3. Hoe kunnen we de boodschap van Johannes 17 toepassen op ons eigen leven?

We kunnen de boodschap van Johannes 17 toepassen op ons eigen leven door ons te richten op het voltooien van onze eigen missie op aarde en ons te laten leiden door Gods wil. We kunnen ons inzetten voor gemeenschap en eenheid in onze eigen kerk en geloofsgemeenschap, anderen ondersteunen en bemoedigen in hun geloof en ons inzetten voor het welzijn van anderen.

4. Wat kunnen we leren van Jezus’ voorbeeld in Johannes 17?

We kunnen leren van Jezus’ voorbeeld van nederigheid en overgave aan Gods wil, zijn liefde en bezorgdheid voor zijn discipelen en zijn verlangen om alle mensen te redden. We kunnen ons inzetten voor evangelisatie en het delen van het goede nieuws van Jezus Christus met anderen, ons inzetten voor gerechtigheid en barmhartigheid in onze wereld en ons inzetten voor het welzijn van alle mensen.

5. Waarom is Johannes 17 belangrijk voor christenen?

Johannes 17 is belangrijk voor christenen omdat het een diepgaande betekenis heeft voor ons geloof en ons helpt om ons te richten op wat echt belangrijk is in ons leven. Het gebed benadrukt de liefde van God voor alle mensen en het verlangen van Jezus om alle mensen te redden. Het herinnert ons eraan dat we één zijn in Christus en ons inzetten voor het welzijn van anderen.