Handelingen 7 is een belangrijk hoofdstuk in de Bijbel. Het vertelt het verhaal van Stefanus, een van de eerste christenen die werd gestenigd vanwege zijn geloof. Dit hoofdstuk is niet alleen belangrijk vanuit een religieus perspectief, maar bevat ook veel belangrijke lessen die we kunnen toepassen in ons dagelijks leven.

Wie was Stefanus?

Stefanus was een man vol van de Heilige Geest en wijsheid. Hij was een van de eerste zeven diakenen die werden gekozen om voor de armen te zorgen in de vroege kerk. Hij was een krachtige prediker en getuigde van zijn geloof in Jezus Christus. Hij werd opgepakt vanwege zijn prediking en beschuldigd van godslastering.

De toespraak van Stefanus

Stefanus kreeg de kans om zijn zaak te verdedigen voor de Joodse leiders. In Handelingen 7:2-53 houden we een prachtige toespraak van Stefanus. Hij vertelt het verhaal van de geschiedenis van Israël en hoe God hen had gezegend en beschermd, maar hoe ze steeds weer ongehoorzaam waren geweest. Hij beschuldigde de Joodse leiders van het doden van de profeten die God naar hen had gestuurd en uiteindelijk Jezus Christus, de Messias. Dit maakte de leiders woedend en ze stenigden hem.

Wat kunnen we leren van Stefanus?

Stefanus gaf zijn leven voor zijn geloof. Hij was bereid om naar de waarheid te getuigen, zelfs als het hem zijn leven zou kosten. Hij was een man vol van de Heilige Geest en wijsheid en sprak met moed en vertrouwen. Hij was niet bang om de waarheid te spreken, zelfs als het niet populair was.

Wat betekent ‘Handelingen’?

‘Handelingen’ is het vijfde boek van het Nieuwe Testament en beschrijft de geschiedenis van de vroege kerk.

Waarom werd Stefanus gestenigd?

Stefanus werd beschuldigd van godslastering vanwege zijn prediking over Jezus Christus.

Wat is de Heilige Geest?

De Heilige Geest is de derde persoon van de Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest) en is de kracht van God die in ons werkt.

Wat kunnen we leren van Stefanus?

We kunnen van Stefanus leren om dapper te zijn in ons geloof en om de waarheid te spreken, zelfs als het niet populair is. We kunnen leren om vol te zijn van de Heilige Geest en wijsheid en om ons leven te geven voor onze overtuigingen.

Hoe kunnen we de lessen van Stefanus toepassen in ons dagelijks leven?

We kunnen de lessen van Stefanus toepassen door dapper te zijn in ons geloof en de waarheid te spreken, zelfs als het niet populair is. We kunnen leren om vol te zijn van de Heilige Geest en wijsheid en ons leven te geven voor onze overtuigingen. We kunnen ook leren om de geschiedenis van ons geloof te begrijpen en te waarderen.

Handelingen 7 is een belangrijk hoofdstuk in de Bijbel dat ons veel kan leren over moed, geloof en de geschiedenis van ons geloof. Het verhaal van Stefanus is een inspiratie voor ons allemaal om dapper te zijn in ons geloof en de waarheid te spreken.